Te dwie nierozwiązane dotąd układanki Tantrix zaprzątają umysły
wszystkich zapaleńców na całym świecie. Obie układanki składają się z 56 płytek
i mogą mieć dowolny kształt. Kolory linii na łączących się płytkach muszą się zgadzać
i nie może być żadnych dziur. Cele obu układanek zostały opisane szczegółowo poniżej:

Cztery najdłuższe linie

Ułóż cztery długie linie jednocześnie, każda innego koloru.
Wynik to suma każdej z tych linii. Liczy się tylko najdłuższa linia w danym kolorze.

Aktualny najlepszy wynik: 146

(czerwona 34, zielona 40, żółta 37, niebieska 35)

należy do Jamiego Sneddona i Paula Martinsena z Nowej Zelandii


Cztery najdłuższe pętle

Ułóż cztery duże pętle jednocześnie, każda w innym kolorze.
Wynik to suma wszystkich pętli. Liczy się tylko najdłuższa pętla w danym kolorze.

Aktualny najlepszy wynik: 136

(czerwony 33, zielony 38, żółty 30, niebieski 35)

należy do Milana Kuchtiaka ze Słowacji

Historia wyników:

W 1997 Justin Phillips, student trzeciego roku matematyki i informatyki
w Victoria University w Wellington, Nowej Zelandii ułożył cztery najdłuższe linie
uzyskując 139 punktów. Jego wynik był lepszy od poprzedniego o 11 punktów.

Tydzień później Jean Gobet z Lyonu we Francji ułożył cztery najdłuższe pętle,
uzyskując 129 punktów. Jego wynik był lepszy od poprzedniego o 26 punktów.

W maju 1998 Jamie Sneddon i Paul Martinsen, obaj z Auckland w Nowej Zelandii
postanowili znaleźć rozwiązanie do układanki "cztery najdłuższe linie".
W tym celu napisali specjalny program komputerowy.
Uzyskali wynik 146, o 7 punktów więcej niż gracz układający samodzielnie, bez pomocy komputera:

"Najpierw znaleźliśmy najlepszy kształt, prawie idealny sześciokąt,
później zdecydowaliśmy jakie łuki będą pasować na krawędziach i kątach.
Następnie napisałem program, który miał dopasować płytki w ten olbrzymi sześciokąt,
unikając jakichkolwiek pętli. Na moim komputerze (Pentium 133Mhz) program szukał
rozwiązania przez ponad 50 godzin, przekładając płytki więcej niż 4 biliony razy!"


1 września 1998 otrzymaliśmy maila ze Słowacji.
Milan Kuchtiak właśnie znalazł 2 rozwiązania do układanki "cztery najdłuższe pętle".
Jego wynik był lepszy od poprzedniego o 129 punktów.

Oto jego historia:

"Oba rozwiązania znalazłem z pomocą komputera (Pentium 150).
Dla ułatwienia napisałem program w języku Java. W obu przypadkach komputer
znalazł rozwiązania bardzo zbliżone do ostatecznego kształtu.
Pięć minut zabrało mi poprawienie kształtu ręcznie i uzyskanie ostatecznego rozwiązania.
Komputer znalazł pętlę na 130 pkt w dwie godziny, a pętlę na 136 pkt w cztery godziny.

Pętla na 136 pkt jest najlepszym możliwym rozwiązaniem dla tego kształtu
(trójkąt z jedną dołączoną płytką). Wydaje się, że jest to jedyne najlepsze rozwiązanie
dla tej układanki, ale to pozostaje do udowodnienia.

Napisanie programu w języku Java i usunięcie błędów zajęło mi cztery dni.
Byłem zaskoczony szybkością z jaką ten program pracował, ponieważ Java
należy do wolno działających języków programowania. Zdecydowałem się napisać ten program
w języku Java, bo jest dogodny do połączeń internetowych.
Dzięki niemu mogłem przesłać Wam szybko obraz układanki.

Zainspirowały mnie Wasze strony internetowe - cztery najdłuższe linie również
znalezione zostały przez komputer. Postanowiłem popracować nad pętlami,
ponieważ sądzę, że "cztery najdłuższe linie" zostały już definitywnie ułożone."


Sądzimy, że Milan, Jamie i Paul znaleźli maksymalne teoretyczne rozwiązania do obu układanek, lecz nie można być tego pewnym do końca. Na stronie Jaap's Puzzle Page znajdują się komentarze na ten temat.


PHU GRAPET
tel: 601 160 935
email: info@tantrix.pl